Co wyróżnia monitory gamingowe od zwykłych?

Od pewnego czasu w ofertach możemy napotkać monitory gamingowe, czyli monitory przeznaczone dla graczy. Jak łatwo się domyślić, wspomniana kategoria monitorów została wyodrębniona ze względu na ich specyficzne cechy, dzięki którym gracze mogą cieszyć się lepszym komfortem gry w porównaniu do komfortu zapewnianego przez tradycyjne monitory komputerowe. Sprawdźmy, jakie to cechy.

Monitor do gier – różnice już w samej w budowie

Różnice pomiędzy monitorem dla graczy a zwykłym monitorem widoczne są już na pierwszy rzut oka. Dotyczą one bowiem budowy sprzętu. Podczas, gdy tradycyjny wyświetlacz pozwala nam na nieznaczną regulację wysokości i odchylenia ekranu, monitory gamingowe są pod tym względem dużo bardziej zaawansowane. Producenci starają się bowiem zapewnić wygodę korzystania z monitorów do gier, przewidując, że użytkownicy będą spędzali przed nimi wiele godzin. Ważne jest więc, aby zapewnić sobie komfort, który nie tylko uchroni nas od bólu karku i innych dolegliwości zdrowotnych, ale pozytywnie wpłynie także na naszą koncentrację, a tym samym zwiększy szanse na zwycięstwo w rozgrywce.

iiyama dla graczy produkuje zazwyczaj dwie wersje ekranów a właściwie dwie wersje podstaw pod te same monitory. Na przykładzie monitora 2730HSU mamy wersję

  • G2730HSU-B1 (wersja bez regulowanej podstawy, tańsza oraz wybierana do montażu na dodatkowe uchwyty na wiele monitorów lub montowana na ścianę)
  • GB2730HSU-B1 (wersja z regulowaną podstawą na wysokość + Pivot)

Długie godziny spędzane przez graczy przed ekranami gamingowymi skłaniają także producentów do opracowania rozwiązań, które chronią oczy – zarówno przed zbyt szybkim męczeniem i bólem, jak i przed wadami wzroku. Do rozwiązań takich należy m.in. filtr światła niebieskiego oraz redukcja migotania, które to technologie w zwykłych monitorach uświadczymy rzadko. Jednak główna różnica pomiędzy monitorami do gier, a zwykłymi monitorami, tkwi w wybranych parametrach. Jakie to parametry?

Input Lag – opóźnienie wejścia

Pierwszym istotnym parametrem, który odróżnia monitory do grania od zwykłych monitorów, jest tzw. Input Lag, czyli opóźnienie wejścia. Jego wartość informuje nas, ile milisekund monitor potrzebuje do przetworzenia i wyświetlenia obrazu, który wynika z ruchu wykonanego myszką lub przyciskiem na kontrolerze. Jak łatwo się domyślić, im mniejsze Input Lag, tym lepiej. Wszelkie ruchy przenoszone są wówczas na wyświetlany obraz z minimalnym, praktycznie nieodczuwalnym opóźnieniem. Parametr ten ważny jest zwłaszcza przy dynamicznych grach, w których akcja wymaga od nas podejmowania szybkich reakcji. Mowa tutaj głównie o grach z gatunku First-Person Shooter (FPS), wyścigówkach, grach sportowych, ale także o grach internetowych, które rozgrywamy z innymi osobami, gdyż występujące w nich często dodatkowe opóźnienie na łączu internetowym potęguje opóźnienie wynikające ze słabego Input Lag.

Podczas, gdy zwykłe monitory zapewniają opóźnienie wejścia na poziomie około 50 milisekund, monitory dla graczy mogą pochwalić się parametrem Input Lag rzędu nawet jedynie 10 milisekund. W praktyce przekłada się to na znacznie lepszy komfort gry i większe szanse na zwycięstwo w rozgrywce.

Imput Lag nie jest parametrem podawanym w specyfikacjach handlowych żadnego z producentów monitorów, jednak niezależne testy w gazetach i Internecie wskazują, ze monitory iiyama, serii G-Master (dedykowanej graczom) zawsze te wartości mają bardzo niskie (im mniej tym lepiej).

Czas reakcji matrycy

Czas reakcji matrycy to drugi parametr, który znacznie różnicuje analizowane kategorie ekranów. Jak nie trudno zgadnąć, monitory do gier charakteryzują się lepszym czasem reakcji matrycy w porównaniu do tradycyjnych monitorów, z których korzystamy na co dzień. Dlaczego? Z prostego powodu – przeglądając internet czy wykonując prace biurowe na komputerze nie potrzebujemy, aby nasz monitor był stanie wyświetlać kolejne obrazy lub dokonywać zmiany koloru obrazu w takim tempie, w jakim konieczne to jest, gdy prowadzimy dynamiczne rozgrywki gamingowe. Czas reakcji matrycy informuje nas zatem o tym, w jakim czasie piksele najszybciej mogą zmienić swój stan przechodząc pomiędzy kolorami lub kolejnymi wyświetlanymi klatkami.

Przyjmuje się, że o ile dla zwykłych monitorów optymalny czas reakcji matrycy wynosi 16,7 milisekund, o tyle od monitorów gamingowych wymaga się czasu reakcji matrycy na poziomie 1 milisekundy.

Pamiętajmy też, że czas reakcji matrycy zależny jest nie tylko od rodzaju monitora, ale również od rodzaju matrycy. Przykładowo, w matrycach VA zazwyczaj kształtuje się on na poziomie 1-6 milisekund (Gamingowych 1ms), natomiast w matrycach IPS – 4-5 milisekund (Gamingowych 1ms).

Częstotliwość odświeżania monitora

Trzecim ważnym parametrem, który warto wziąć pod uwagę w porównaniu ekranów gamingowych i zwykłych, jest częstotliwość odświeżania monitora. Oczywiście w monitorach do gier znów wypada ona znacząco lepiej. Podczas, gdy typowy monitor biurowy charakteryzuje się częstotliwością odświeżania na poziomie 60-75 Hz, monitory dla graczy odświeża obraz z częstotliwością 144-165 Hz. Najlepsze modele osiągają wynik nawet 240 Hz. Dowiedzmy się, jak liczby te przekładają się na praktykę.

Otóż częstotliwość odświeżania monitora to parametr, który informuje nas o tym, ile klatek wyświetlanych jest na ekranie w czasie jednej sekundy. Jak łatwo się domyślić – im więcej klatek, tym lepiej, gdyż przejścia pomiędzy obrazami są wówczas bardziej płynne. Jest to ważne zwłaszcza przy grach, w których akcja toczy się bardzo dynamicznie. Wysoka częstotliwość odświeżania monitora gwarantuje wówczas, że żaden drobny element gry nie umknie naszej uwadze, a sama gra będzie bardziej komfortowa.

Opóźnienie sygnału

Jeszcze jeden istotny parametr związany jest z opóźnieniem sygnału. Niewtajemniczonym wyjaśniamy – opóźnienie sygnału to czas mierzony w milisekundach, który potrzebny jest do tego, by monitor przetworzył i wyświetlił obraz przesyłany przez kartę graficzną. Monitory dla graczy znów radzą sobie z tym lepiej, w porównaniu do zwykłych monitorów, zapewniając opóźnienie sygnału na poziomie 1 milisekundy lub nawet mniej. Korzystając ze zwykłego monitora musimy liczyć się opóźnieniem sygnału rzędu 4-8 milisekund.

Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że monitory gamingowe wykazują także lepsze przystosowanie do współpracy z kartami graficznymi zaliczanymi do zaawansowanych technologicznie, takimi jak Nvidia G-Sync czy AMD FreeSync. Rozumie się pod tym lepsze zsynchronizowanie pomiędzy obrazem generowanym przez kartę graficzną, a wyświetlanym przez monitor, dzięki której użytkownik minimalnie narażony jest na opóźnienia bądź zacinanie animacji. Monitory dla graczy są tym samym doskonale przygotowane do zapewniania ciągłości gry, nawet podczas bardzo dynamicznych akcji, czego nie możemy powiedzieć o zwykłych monitorach.

Jaka matryca do gier?

Zastanawiając się jaki monitor do gier wybrać, oprócz szeregu parametrów przeanalizowanych powyżej, warto także zwrócić uwagę na rodzaj matrycy. Monitor gamingowy to zazwyczaj ekran szerokokątny, którego matryca wykonana jest w technologii pozwalającej na dobre odwzorowanie kolorów i chroniącej użytkownika przed szybkim męczeniem wzroku. Wśród technologii takich wymienia się najczęściej technologię IPS LED albo technologię TN.

Podsumowując, możemy przypuszczać, że monitor gamingowy, nawet pochodzący z najniższej półki cenowej, zapewni nam lepsze warunki go gry, niż uniwersalne monitory, z których korzystamy na co dzień. Wszystko za sprawą lepszych parametrów, takich jak opóźnienie wejścia, czas reakcji matrycy, częstotliwość odświeżania monitora i opóźnienie sygnału. Wszystkie te parametry kluczowe są do tego, aby obraz w grze wyświetlał się bez opóźnień i zacinania. Dodatkowo, monitory do gier często wzbogacone są o technologie, które sprawiają, że nawet po wielu godzinach gry nie odczujemy tak znacznego zmęczenia oczu, jak w przypadku klasycznych monitorów.

Komentarze