Przepisy BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory - co się zmieniło? Podpowiadamy!

W ostatnich latach setki tysięcy osób przeszły na pracę zdalną. Ogromna popularność home office pociągnęła za sobą aktualizację przepisów BHP — nowelizacja weszła w życie 17 listopada 2023 roku i stanowi krok naprzód w kierunku zapewnienia pracownikom większego bezpieczeństwa oraz komfortu podczas wykonywania codziennych zadań. W tym artykule sprawdzamy, czym powinny charakteryzować się monitory na stanowiskach pracy zgodne z najnowszymi wymogami i do kiedy trzeba pracodawcy mają czas, by wdrożyć je w swoich firmach. Przeczytaj, a nie ominą Cię żadne istotne zmiany!

Jak brzmi nowa definicja stanowiska pracy wyposażonego w monitor?

Teraz obejmuje ona nie tylko tradycyjne elementy takie jak monitor, klawiatura i mysz, ale również nowoczesne urządzenia wejściowe oraz oprogramowanie z interfejsem dla użytkownika. Warto też podkreślić, że nowe przepisy BHP w dużym stopniu koncentrują się na ergonomii — wskazują na obowiązkowe wyposażenie przestrzeni roboczej w odpowiednie krzesło i stół, a także opcjonalne elementy takie jak podnóżki czy uchwyty na dokumenty. Stworzenie nowej definicji stanowiska pracy z monitorem ma na celu zapewnienie optymalnej wygody i ograniczenie do minimum ryzyka problemów zdrowotnych u pracowników.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja przepisów BHP?

Dotyczą one zarówno projektowania stanowiska, jak i obowiązków pracodawców wobec pracowników. Ekran powinien być ustawiony na wysokości oczu pracownika, a wyposażenie dodatkowe, takie jak klawiatura i mysz, muszą wspierać naturalną pozycję pracy. Znowelizowane przepisy BHP zwracają również uwagę na konieczność zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków do odpoczynku. Za każdą godzinę przysługuje im co najmniej 5 minut przerwy, o ile obsługują monitor ekranowy przez co najmniej połowę dobowego czasu pracy.

Zgodnie z nowymi zasadami, pracodawcy są teraz także zobowiązani do przeprowadzania regularnych ocen ryzyka związanego z organizacją stanowiska pracy, w tym oceny oświetlenia, poziomu hałasu i jakości powietrza. W razie potrzeby muszą zapewnić też do pracownikom okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe.

W załączniku do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2367) znajdujemy konkretne rozwiązania jakie powinien przyjąć pracodawca, aby spełnić minimalne wymagania BHP oraz ergonomii.

W przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

  1. znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,

  2. obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,

  3. jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,

  4. regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

Ustawienie monitora ekranowego oraz innych elementów wyposażenia nie powinno wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi. Ustawienie monitora ekranowego względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.

bhp-praca-przy-monitorze

Kiedy upływa termin dostosowania się do nowych przepisów?

Z dniem 17 listopada 2023 obowiązują znowelizowane przepisy, których każdy pracodawca musi przestrzegać, tworząc nowe stanowisko wyposażone w monitor ekranowy. W przypadku istniejących już miejsc pracy, należy je dostosować do obowiązującego prawa. Do 17 maja 2024 roku wszystkie istniejące oraz nowo tworzone stanowiska pracy z monitorem ekranowym muszą być zgodne z nowymi przepisami BHP. Daje to organizacjom czas na zaadaptowanie się do nadchodzących zmian.

Nowe przepisy BHP a wybór monitora — na co zwrócić uwagę?

Wybierając monitor dla stanowiska pracy zgodny z BHP, należy teraz kierować się nie tylko parametrami technicznymi, ale również jego ergonomią. Warto szukać modeli, które zapewniają:

  • regulowaną wysokość,

  • możliwość ustawienia kąta nachylenia,

  • zmianę orientacji (pionowa lub pozioma).

Te rozwiązania pozwolą na optymalne dostosowanie sprzętu do indywidualnych potrzeb użytkownika niezależnie od wzrostu.

Ekran powinien również zapewniać ochronę wzroku, na przykład przez redukcję migotania ekranu (Flicker Free) i emisję światła niebieskiego (Blue Light Reduction). Tego typu monitory zgodne z BHP znajdziesz wsklepie iiyama.

Przed dokonaniem zakupu należy zwrócić uwagę na rozdzielczość ekranu i odświeżanie — oba parametry mają duży wpływ na wygodę pracy, szczególnie przy zadaniach wymagających wysokiej precyzji. Wybierając monitor do stanowiska roboczego, warto również zwrócić uwagę na jego rozmiar i proporcje, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy.

Aktualne stanowiska pracy a nowe przepisy BHP – jak je dostosować?

Wymiana monitorów na stanowiskach wszystkich pracowników może okazać się zbyt kosztowna, by dokonać jej nawet w perspektywie kilku miesięcy. Co więc zrobić w takiej sytuacji? Rozwiązaniem będą uchwyty biurkowe. Doskonale sprawdzą się przy starszych monitorach, które nie posiadają odpowiedniej podstawy. Dzięki temu z powodzeniem dostosujesz ekran do najnowszych przepisów BHP, zapewniając komfort pracowników.

Szukasz dobrej jakości monitora? Zgłoś się do sklepu iiyama!

Jesteś w trakcie dostosowywania stanowisk pracy w swojej firmie do aktualnie obowiązujących przepisów BHP? Najwyższej klasy ekrany, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymogi, ale również podnoszą komfort pracy, znajdziesz w ofercie naszego sklepu internetowego. W asortymencie czekają na Ciebie monitory iiyama zaprojektowane specjalnie pod kątem potrzeb m.in. programistów, grafików, projektantów i fotografów. 

W razie potrzeby możesz też skorzystać z naszego profesjonalnego doradztwa przy zakupie odpowiednich modeli dla członków swoich zespołów — skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci wybrać także cały niezbędny osprzęt, łącznie z uchwytami, nakładkami wzmacniającymi i biurowymi filtrami prywatyzacyjnymi.

Udostępnij ten wpis

Zobacz więcej wpisów