- today
- perm_identity Konstanty Rabiewski
- label Nowości
- favorite 1 polubień
- remove_red_eye 29855 odwiedzin
Wyświetlanie obrazu w komfortowy dla okaz sposób jest możliwe za pośrednictwem synchronizacji pionowej, zwanej inaczej V-sync (Vertical synchronization). Nowoczesne monitory tego typu LCD oferują znakomitą jakość obrazu, a przy wsparciu odpowiedniego sprzętu takiego jak wydajna karta graficzna, umożliwiają płynne wyświetlanie animacji i przejść obrazu. Co to jest synchronizacja pionowa w wyświetlaczu LCD? Jest to technologia dzięki której możliwe jest wyeliminowanie niepożądanych zjawisk rozrywania ekranu (screen tearing) oraz niekomfortowego dla oka migotania (flickering).
Jak działa synchronizacja pionowa? Dzięki niej możliwe jest synchronizowanie czasu wyświetlania obrazu z odświeżaniem pamięci monitora, która jest zależna od ustawień generatora klatek - czyli w tym przypadku karty graficznej. Procesor graficzny generuje poszczególne klatki, a następnie przesyła je do wyświetlacza. Ilość tych klatek na sekundę (FPS) informuje o częstotliwości z jaką obrazy odświeżane są przez kartę graficzną i podmieniane na nowe. Odświeżanie samego monitora często jest niższe. Oznacza to, że będzie on mógł wyświetlić tylko określoną liczbę klatek w ciągu jednej sekundy i nic poza tym. Innymi słowy - jeśli działanie monitora oraz karty graficznej nie jest odpowiednio zsynchronizowane, może prowadzić do pogorszenia płynności i czytelności obrazu. Dzieje się tak ponieważ niektóre klatki nie zostaną wyświetlone, a inne będą nadpisane jeszcze w czasie wyświetlania poprzedniej. W wyniku tego obraz przeskakuje i można zaobserwować na nim artefakty, które utrudniają wykonywanie manewrów w grze.
Kiedy trzeba używać synchronizacji pionowej?
Co do tego, kiedy synchronizacja pionowa powinna być włączona, krąży wiele opinii. Gracze zwracają uwagę, że jej wykorzystanie zależy od konkretnych gier, a także mocy karty graficznej, dzięki czemu działanie karty graficznej może być dostosowane do jednostkowych potrzeb, bez konieczności jej przeciążania. Po uruchomieniu synchronizacji pionowej liczba klatek na sekundę jest automatycznie obniżona i dostosowana do częstotliwości odświeżania monitora. Niestety sama synchronizacja pionowa może okazać się nie tyle niewystarczająca, co nawet problematyczna, ponieważ nie zawsze działa tak dobrze, jak zakłada to teoria. Wiązać się to może z problemami takimi występowanie lagów - reakcja gracza może być opóźniona - jest zarejestrowana przez procesor graficzny, ale wyświetla się dopiero w kolejnej klatce, przez co ruch jest niepłynny, a rozgrywka staje się mało komfortowa.
Istnieje również ryzyko znacznego obniżenia ilości generowanych klatek, przez co obraz całkowicie traci na płynności (jeśli będzie wyświetlany w mniej niż 60 klatkach na sekundę). Dlatego też synchronizacja pionowa nie powinna być uruchamiana gdy ma się do dyspozycji mało FPS. Bardzo pomocnym udogodnieniem jest jednak technologia FreeSync AMD, która została stworzona, aby jeszcze lepiej przeciwdziałać występowaniu podobnych anomalii w obrazie. Dzięki temu użytkownik może mieć pewność, że synchronizacja jak najlepiej wspomaga wyświetlanie animacji, a gra może toczyć się bez zbędnych zakłóceń.