Monitor dla grafika komputerowego – czym kierować się przy wyborze?

Grafik komputerowy, nawet mimo dużej wyobraźni i bogatych umiejętności, nie będzie w stanie stworzyć dobrego projektu bez dobrego monitora graficznego. Producenci często przekonują nas, że ich urządzenia doskonale spiszą się w pracy nad projektami graficznymi, ale skąd pewność, czy parametry danego modelu na pewno będą wystarczające? A może wcale nie potrzebujemy monitora aż o tak wyśrubowanych parametrach, więc po co przepłacać? Podpowiadamy, jaki monitor dla grafika wybrać, aby był on dopasowany do konkretnych potrzeb.

Budowa monitora dla grafika

Dobry monitor dla grafika to monitor, który nie tylko umożliwia tworzenie efektownych projektów, ale zapewnia również komfortową pracę. Od tego właśnie zacznijmy. Monitor graficzny koniecznie musi mieć regulowaną wysokość, kąt nachylenia oraz orientację. Dwie pierwsze kwestie są oczywiste. Bez nich nie możemy mówić o ergonomii pracy. W kwestii orientacji chodzi natomiast o to, aby monitor umożliwiał zmianę położenia w poziomie. Wówczas, w przypadku chęci zaprezentowania zawartości ekranu osobie siedzącej na wprost, wystarczy przekręcić wyłącznie ekran, a nie cały monitor, co stanowi znaczne ułatwienie i zapobiega ciągnięciu kabli.

Monitor graficzny powinien posiadać także funkcję PIVOT. Dzięki niej wraz z fizycznym obrotem ekranu o 90° obróci się również wyświetlany na nim obraz. Funkcja ta może być przydatna przy pracy nad grafikami lub zdjęciami, których wymiary mają większą wysokość niż szerokość.

Elementem, który znacznie ułatwia pracę w słoneczne dni, są tzw. osłony boczne lub inaczej kaptury. To panele, które przymocowane są na krawędziach monitora. Ich funkcja sprowadza się do zapewniania stałej jasności matrycy i niezmiennej intensywności barw wyświetlanych na ekranie.

Jeśli poszukujemy monitora graficznego do biura, warto zainteresować się modelami, które zaprojektowane zostały zgodnie z wymogami systemu montażowego VESA. Wybierając takie monitory z łatwością dopasujemy do nich odpowiedni stelaż biurkowy albo ramię do przymocowania na ścianie.

Jeśli mówimy o budowie monitora graficznego, warto wspomnieć także o jego wejściach. Klienci poszukujący monitora do grafiki zwykle zwracają uwagę, czy posiada on złącze HDMI. Tymczasem o wiele ważniejsze jest złącze DisplayPort, gdyż dzięki niemu monitor jest w stanie przetworzyć większą liczbę kolorów, niż poprzez złącze HDMI. Wśród innych złącz, przydatnych do przesyłania obrazu i nie tylko obrazu, należy wymienić także złącze VGA i DVI.

Rodzaj matrycy w monitorze graficznym

Skoro wiemy już czym powinna charakteryzować się ogólna budowa monitora przeznaczonego do wielogodzinnej pracy graficznej, pora przyjrzeć się wymaganiom stawianym przed matrycami tych urządzeń. Chyba nikt nie zaprzeczy, że monitor dla grafika powinien zapewniać jak najlepsze odwzorowanie kolorów, kontrast oraz szerokie kąty patrzenia. Wszystkie te cechy jeszcze do niedawna można było przypisać jedynie matrycom IPS. Dziś graficy mają nieco trudniejszy wybór, gdyż coraz częściej atrakcyjną alternatywą dla matryc IPS stają się matryce VA. Dlaczego?

Matryce VA to matryce zapewniające szerokie kąty patrzenia, wynoszące nawet 178°. W praktyce oznacza to, że niezależnie od kąta, pod którym patrzymy na monitor, będziemy mieli zapewnioną taką samą jakość obrazu. Co więcej, matryce VA są lepsze od matryc IPS pod względem głębokości wyświetlanej czerni. Wiele osób przekonuje do zakupu również ich niższa cena. Pamiętajmy jednak, że matryce VA stanowią typ pośredni pomiędzy matrycami IPS i matrycami TN, stąd jakość wyświetlanego na nich obrazu będzie lepsza w porównaniu to matryc TN, ale najprawdopodobniej nie będzie dorównywać matrycom IPS. Pamiętajmy również, że istnieją dwa typy matryc VA: PVA oraz MVA. W przypadku monitora do celów graficznych lepiej sprawdzi się matryca MVA, gdyż dzięki specyficznemu ułożeniu jej kryształów, wyświetlany obraz przy patrzeniu na ekran pod różnymi kątami będzie wyglądał tak samo.

Jednak rodzaj matrycy to nie tylko wybór pomiędzy matrycą IPS, TN i VA, ale także pomiędzy matrycą błyszczącą, matową i antyrefleksyjną. Matryca błyszcząca, popularnie stosowana w laptopach, zapewnia doskonałe odwzorowanie kolorów, a także zwiększa ich intensywność. Jednak z racji tego, że mocno odbija ona światło, może nam być trudno skupić się na projekcie graficznym, gdyż ciągle będziemy widzieć na ekranie swoje odbicie. Właśnie to przesądza o tym, że błyszczące matryce nie są polecane jako matryce do monitorów dla grafika, chyba że zamierzamy korzystać ze sprzętu w dobrze zaciemnionych pomieszczeniach lub przy wykorzystaniu wcześniej wspomnianych osłon bocznych.

Matryce matowe (tzw. anti-glare) to matryce z klasy Premium. Dzięki dodatkowej powłoce, nie odbiją one promieni słonecznych, a dodatkową zaletą jest łatwiejsze utrzymanie ich w czystości, gdyż odciski palców są na nich praktycznie niewidoczne. Z tego powodu matryce anti-glare często wybierane są przez grafików komputerowych, choć jeszcze chętniej decydują się oni na zakup matryc antyrefleksyjnych, które łączą w sobie zalety matryc błyszczących i matowych. Wszystko przez to, że ich powłoka polaryzacyjna jest cieńsza, przez co kolory zachowują swoją intensywność, a jednocześnie promienie świetlne nie załamują się na ekranie.

To właściwie wszystkie kwestie, które są ważne przy wyborze matrycy do monitora graficznego. Uprzedzając wątpliwości niektórych osób wyjaśniamy, że takie parametry jak czas reakcji (tzw. Input Lag) oraz częstotliwość odświeżania obrazu, choć wymieniane są w specyfikacjach monitorów dla grafików, nie mają większego znaczenia przy projektach graficznych. Ważne są jedynie wtedy, gdy monitor graficzny zamierzamy używać także do montażu wideo, oglądania filmów, telewizji lub do grania w dynamiczne gry. O tym, jakie powinny być wówczas wartości wspomnianych parametrów można poczytać w innych artykułach na naszym blogu.

Monitor do grafiki – rozdzielczość i przekątna ekranu

Rozdzielczość to bardzo ważny parametr z punktu widzenia grafików. Od niej zależy bowiem odwzorowanie szczegółów, a to przekłada się na jakość projektowanej grafiki. Ze względu na skalowanie obrazu, absolutnym minimum jest monitor do grafiki, który obsługuje rozdzielczość Full HD (1920 x 1080 px). Optimum stanowi jednak rozdzielczość QHD (2560 x 1440 px). Jeśli natomiast przewidujemy konieczność wykonywania szczegółowych grafik lub obróbki zdjęć, warto sięgnąć po monitor dla grafika obsługujący rozdzielczość 4K, inaczej UHD (4096 x 2160 px). Pamiętajmy jednak, że do obsłużenia tej rozdzielczości nie wystarczy jedynie monitor. Potrzebujemy również odpowiedniego komputera, czyli komputera wyposażonego w wysokojakościową kartę graficzną z serii AMD Radeon, AMD FirePro lub NVIDIA Quadro.

Jeśli jednak interesuje nas perfekcyjna wierność kolorów i możliwości tworzenia bardzo złożonych projektów graficznych, warto skierować swoją uwagę na monitory dla grafików i fotografów z wyższej półki cenowej, które oferują nawet rozdzielczość 5K (5120 x 2880 px). Ich matryca zbudowana jest z bardzo niewielkich, gęsto ułożonych pikseli, dzięki którym w tworzonym projekcie dostrzeżemy każdy detal.

Osoby poszukujące monitora graficznego często zastanawiają się, jaka wielkość ekranu zapewni im najbardziej komfortową pracę. Specjaliści zalecają, aby rozglądać się wśród monitorów, których przekątna wynosi przynajmniej 27 cali. Mniejsze monitory nie zapewnią nam wystarczającej przestrzeni roboczej, a przecież to ważne, by na ekranie móc zmieścić kilka okien i swobodnie korzystać ze wszystkich niezbędnych materiałów. W celu zyskania takiej swobody, wielu klientów skłania się nawet ku monitorom o niestandardowych formatach i przekątnej liczącej 40 cali. Osobom, które mają częstą potrzebę porównywania kilku projektów lub wzorowania się na czyimś projekcie przy tworzeniu własnego, zaleca się wybór monitora ultrapanoramicznego, czyli monitora o proporcjach 21:9 lub 32:9.

Technologie ochrony wzroku w monitorze do grafiki

Wielogodzinna praca przed komputerem potrafi zmęczyć oczy. Od bólu gałek ocznych łatwo o ból głowy, nudności i ogólne zaburzenia koncentracji, które nie sprzyjają efektywnej pracy. Dlatego ważne jest, aby monitor do grafiki wyposażony był w technologie chroniące wzrok. Jedną z nowych i polecanych jest technologia Flicker Free. To rozwiązanie wprowadzone przez japońską firmę. Jego celem jest wyeliminowanie efektu migotania obrazu, który występuje w tradycyjnych monitorach. Cel ten udaje się osiągnąć dzięki ściemnieniu pojedynczych diod LED. Monitory z technologią Flicker Free polecane są zwłaszcza osobom, które mają problem z wadą wzroku lub z nadmierną suchością oczu.

Aby zapobiegać zmęczeniu oczu, warto także upewnić się, że monitor, który wybieramy, ma regulację w zakresie redukcji niebieskiego światła. Dzięki niej będziemy mogli zmniejszyć jasność i temperaturę barwową. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy lubią pracować do późnych godzin nocnych, gdyż praca z monitorem emitującym mniejszą ilość niebieskiej barwy pomoże nam później łatwiej zasnąć.

Kolory w monitorze dla grafika

Kolory bez wątpienia są tym, co z punktu widzenia grafika jest najważniejsze. Odpowiednia gra kolorami potrafi zdziałać cuda, przykuwając wzrok odbiorcy albo dając wrażenie realizmu obrazu. Jednak do tworzenia barwnych projektów potrzeba monitora, który będzie wyświetlał szerokie spektrum kolorów. Standardowe monitory, używane w biurach czy w domu, wyposażone są w matryce 8-bitowe, które są w stanie wyświetlić 16,7 miliona kolorów. Profesjonalne monitory dla grafików mają większe możliwości – ich matryce są zwykle 10-bitowe i wyświetlają aż 1,1 miliarda kolorów.

Tym, na co każdy grafik powinien zwrócić uwagę w kontekście możliwości kolorystycznych monitora, jest paleta RGB. Przyjmuje się, że dla początkujących grafików, grafików tworzących jedynie kreacje internetowe lub dla osób, które zamierzają tworzyć projekty graficzne jedynie na własne potrzeby, wystarczająca może okazać się paleta sRGB. Trzeba jednak liczyć się z tym, że paleta ta nie pozwoli nam na uzyskanie płynnego gradientu i subtelności w relacji światło-cień, a zatem nie sprawdzi się w przypadku, gdy projektujemy grafiki z przeznaczeniem do wydruku. Lepszego odwzorowania kolorów możemy spodziewać się po palecie AdobeRGB. Zapewnia ona szerszą gamę odcieni zieleni. Jeśli planujemy obróbkę zdjęć lub tworzenie materiałów do druku, zaleca się wybór właśnie palety AdobeRGB.

Pamiętajmy jednak, że nawet 10-bitowa matryca i paleta kolorów AdobeRGB nie wystarczy, jeśli nie zadbamy o odpowiednie skalibrowanie kolorów, co należy uczynić już na samym początku pracy z nowo zakupionym monitorem. Kalibracja to proces, który wykonuje się po to, aby kolory projektu po wydruku pokrywały się z tymi, które prezentowane są na ekranie monitora. Proces kalibracji polega więc na dobraniu wyświetlanych kolorów przy wykorzystaniu wzorcowych tabeli. Odpowiednio skalibrowany monitor wyświetla obraz dokładnie o takich parametrach jasności, gradacji cieni oraz temperatury punktu bieli, jakie zostały zadane przez użytkownika.

Ogólnie rzecz biorąc, wyróżnia się dwa rodzaje kalibracji. Kalibracja sprzętowa przebiega z użyciem urządzenia pomiarowego, natomiast kalibracja programowa odbywa się poprzez oprogramowanie udostępniane przez producenta monitora. W przypadku samodzielnej kalibracji kolorów sprawdźmy, czy po kalibracji wynik deltaE przyjmuje pożądaną wartość, czyli wartość mniejszą niż 1,5. Nabywcy monitorów dla grafików z wyższej półki cenowej mają o tyle ułatwione zadanie, że kalibracja w tego typu monitorach zwykle dokonywana jest fabrycznie, a zatem już w chwili zakupu monitora możemy cieszyć się doskonale ustawionymi kolorami.

Jaki monitor dla grafika wybrać? Nie da się wskazać jednego konkretnego modelu, który zadowoli wszystkich. Monitor graficzny powinniśmy dobierać po wnikliwym rozważeniu naszych potrzeb. Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie, do jakiego rodzaju projektów graficznych mamy zamiar wykorzystywać monitor, bowiem inny sprzęt będzie przydatny np. w przypadku przygotowywania grafik na strony internetowe, a inny w przypadku przygotowywania materiałów do druku. Podobnie, inny rozmiar matrycy potrzebny będzie w przypadku, gdy podczas pracy skupiamy się wyłącznie na tworzonym projekcie, a inny rozmiar przyda się, gdy korzystamy z wielu aplikacji i mamy potrzebę zestawienia ich wszystkich w przestrzeni roboczej. Możliwości graficzne monitora to jednak nie wszystko. Nie zapominajmy o tym, aby zapewniał nam wygodną, ergonomiczną pracę. Wybierzmy matrycę, która dzięki swojej strukturze i dodatkowym powłokom maksymalnie ograniczy zmęczenie wzroku. Dopiero, gdy uwzględnimy wszystkie nasze potrzeby, w drugiej kolejności weźmy pod uwagę cenę monitora. Nigdy jednak nie powinna ona być stawiana na pierwszym miejscu, gdyż monitor graficzny to sprzęt, który nabywamy na lata, a od jego jakości w dużej mierze zależy jakość naszej pracy. Dobry sprzęt to większe szanse na udane projekty i szerokie grono klientów.

Komentarze