Jak praca z dwoma ekranami może poprawić Twoją wydajność?

Czy dwa monitory przy jednym stanowisku przyspieszają wykonywanie zadań? Wiele osób wciąż zastanawia się, czy warto w ten sposób ułatwiać sobie pracę i zwiększać moce przerobowe. Efektywność podwójnego ekranu zależy od ustawienia matryc i rodzaju wykonywanych czynności. Duże znaczenie ma także przekątna oraz rozdzielczość. Zobacz, kiedy dwa monitory zamiast jednego zwiększają skuteczność i jak je umieścić na biurku zgodnie z zasadami ergonomii!

Bezpieczna praca przy komputerze

Dzienna dawka czasu spędzonego przed matrycą nie jest dokładnie określona i może trwać tyle, ile wymiar pracy z komputerem. Jednak do oszczędzania wzroku niezbędne są nowoczesne urządzenia! Każdy ekran iiyama został wyposażony w technologię Flicker-free, która redukuje migotanie obrazu przez regulację natężenia prądu. Inne rozwiązanie standardowe dla marki to redukcja niebieskiego światła BLR. Równie ważne jest używanie matrycy o dużej rozdzielczości i palecie kolorów. 

Praca z wieloma monitorami

Każdy, kto pracuje na komputerze, doświadczył wygody korzystania z laptopa. Jednak stała praca przy stanowisku biurowym to coś zupełnie innego. Kilka godzin odczytywania zawartości ekranu wymaga wprowadzenia zasad ergonomii, dotyczących m.in. wysokości patrzenia i odległości od oczu. Jeśli w trakcie pracy przenosisz się między różnymi dokumentami, 2 monitory znacznie ją ułatwiają i skracają. Według wielu pracowników biurowych 24-calowy monitor iiyama to bardzo dobry wybór, ale lepsze od niego są dwa takie ekrany, które można podłączyć do komputera przez HDMI. Czy można to sprawdzić i przełożyć na konkrety?

Komfort i produktywność

Obliczeniem wskaźnika wydajności zajęli się naukowcy z Utah. Na podstawie własnych badań ustalili, że wykonywanie tych samych zadań na 2 lub 3 monitorach daje o 10% większą produktywność i przynosi o 33% mniej błędów. Dane udowodniono na dużej grupie badanych, pracujących przy złożonej korekcie tekstów w edytorze przy jednoczesnym przenoszeniu danych z arkusza kalkulacyjnego i slajdów. Drugi eksperyment dotyczył wpływu wielkości urządzenia na jakość pracy. Czy np. przy 24 calach wymiary ekranu mogą decydować o wydajności bardziej niż przy 17-calowej matrycy w laptopie? Okazuje się, że zadania o wiele szybciej wykonuje się tam, gdzie można podłączyć 2 monitory lub przy dużym, np. 26-calowym sprzęcie panoramicznym dzielonym na 2 aplikacje. 26-calowy ekran ultrapanoramiczny lub 2 20-calowe podnoszą produktywność o 40% w porównaniu z matrycą 18 cali.

Wpływ na zdrowie pracownika

Praca na laptopie lub przy małym ekranie zmniejsza komfort i wydajność. Ale czy 2 monitory nie nadwyrężą szyi podczas zmiany pozycji względem źródła treści? Uznaje się, że człowiek, poruszając jedynie oczyma, może odbierać pole widzenia w zakresie 15o. Dlatego kluczowe dla zdrowia pracownika będzie ustawienie sprzętu w odpowiedniej konfiguracji:

  • względem siebie,

  • w odległości od pracownika,

  • pod odpowiednim kątem.

Jeśli zdecydujesz się podłączyć 2 monitory po 20 cali do komputera przez HDMI, odstęp od wzroku musi wynieść 71 cm. 24-calowy sprzęt wymaga prawie metrowej odległości od oczu. Przy pracy z dwoma źródłami w proporcjach 75-25% czasu jedna z matryc powinna być ustawiona pod kątem i z boku. Przy proporcji 50-50% fotel należy ustawić pomiędzy matrycami. Wtedy rodzi się wątpliwość, czy nie spowoduje to zbyt dużych przeciążeń dla tułowia i szyi. Wtedy należy zainwestować w model o wymiarach ekranu co najmniej 24 cale z dzieleniem aplikacji.

jak-podlaczyc-do-komputera-2-monitory

Normy prawne i zasady ergonomii

Pracujesz na laptopie? Okazuje się, że to niezgodne z rekomendacją amerykańskiej agencji OSHA i wytycznymi obowiązującymi w UE. Oto dwie podstawowe zasady:

  • ekran i klawiatura nie mogą być wbudowane w jedno urządzenie,

  • na stanowisku pracy powinna być możliwa swobodna regulacja kąta i wysokości w zakresie 20-50o.

Dlatego trzeba zwrócić uwagę na stopień ruchomości monitora. Produkty iiyama z wielostopniową regulacją nadają się do tego idealnie. Można również dokupić wysięgniki, dzięki którym za każdym razem będzie można na nowo ustawiać wysokość i kąt matryc.

Właściwe miejsce pracy to podstawa!

Zastanawiasz się, czy podłączyć 2 matryce w miejscu pracy? Dla wykonawcy oznacza to oszczędność czasu i zdrowia. Pracodawca zyskuje w ten sposób na produktywności, nawet do 40%! Wystarczy odwiedzić sklep iiyama i dowiedzieć się, jak podłączyć monitor do komputera przez HDMI! Wybierz nowoczesne, wydajne produkty o wymiarach ekranu 20, 24, 25 lub 27 cali i zaprojektuj stanowisko z prawdziwego zdarzenia.

Udostępnij ten wpis

Zobacz więcej wpisów